Reuzendoder Mulier slaat weer toe!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Na vorige week Scharnegoutum de kansen op het kampioenschap te hebben ontnomen waren de mannen van SV Mulier deze zaterdag dat ook van plan met tegenstander Makkum. Voor Mulier staan er nog een paar potjes te wachten tegen onder andere directe concurrenten Tollebeek en Wolvega, dus vandaag zouden we mooie bonuspunten kunnen halen in aanloop naar die wedstrijden.

Selectie: Kelvin van der Heide, Mark Hofstra, Folkert van der Wei, Gabian van Popta, Sjerp Jan Heeres, Jesse van der Molen, Johan van Abbema, Marc Burger, Ivo Haitsma, Siebe Jan Otten, Arjen Visser, Gert-Jan Meekma, Bas Bergsma, Chris de Jong

De Witmarsumers hadden dan wel niet de aftrap, maar wel het initiatief. Gelijk werd er druk gezet op de verdediging van Makkum en met succes! Een bal in de zestien werd knap teruggelegd op Marc Burger die op de rand zestienmeter met een heerlijk dropkick de bal laag in de hoek schoot. De keeper stond aan de grond genageld en zo was het na exact 45 seconden al duidelijk dat de Makkumers een lastige middag te wachten stond. En zo kon Makkum binnen één minuut weer naar de middenstip lopen. Ze kregen ook gelijk meer grip op de wedstrijd. Met combinatiespel en lange passes die goed aankwamen werd het de verdediging van Mulier knap lastig gemaakt. En als je bedenkt dat de scheidsrechter van dienst ook veel te vaak floot, dan was er in deze persoon een extra tegenstander voor beide partijen. Vanaf de zijkanten werd er een aantal keer gevaarlijk voorgezet maar de thuisclub had vandaag zijn beste man van het veld in het doel staan. Kelvin pakte alle ballen vlak voor de doellijn uit de goal met soms miraculeuze reddingen, en zelfs zijn eigen spelers maakten het hem soms lastig. Aan de andere kant was Jesse van der Molen bijna bij de 2-0. Bij een soortgelijke situatie als de 1-0 werd de bal weer perfect neergelegd op randje zestien maar Jesse zijn schot raasde vlak over de lat. Een corner van Makkum spatte nog uiteen op de lat en zo was Mulier weer even na een gevaarlijke fase met beide benen op de grond. De overwinning zou niet vanzelf komen.

De tweede helft begon weer zoals we de eerste hadden gezien met Makkum dat balbezit had. In de 51e minuut was het de spits van Makkum die in de zestien de bal afschermde en weg wilde draaien, waar het niet dat Folkert van der Wei hem naar de grond haalde en de scheidsrechter naar de stip wees. De topscorer van de competitie Vilmar Hartman benutte het buitenkansje en zo was het opeens weer 1-1. Ook hierna ging de koploper van de competitie naarstig opzoek naar doelpunten, want met een gelijkspel schoten ze ook niet veel mee op. Maar Mulier hield wonder boven wonder stand. De verdediging werd soms omspeeld maar de tweede ballen werden net als vorige week weer weggerost, ditmaal niet in de Zwette maar richting Pingjum. En onze formidabele keeper Kelvin stond telkens weer op de goede plek om Makkum tot wanhoop te drijven. De voorhoede van Mulier kon vandaag niet veel bewerkstelligen dus de overwinning zou moeten komen door Makkum niet de laten scoren. Intussen zitten we in het laatste kwartier van de wedstrijd. De ervaren mannen Chris de Jong, Bas Bergsma en Gert-Jan Meekma waren vanaf de bank het veld ingekomen om de overwinning over de streep te trekken. Gert-Jan kreeg voorin nog een zelfgecreëerde kans, de bal werd ingespeeld en vanaf een meter of 8 met de verdediger in de rug draaide hij en schoot recht op de keeper af. Er kwam natuurlijk veel meer ruimte op het veld, maar zou de stand nog veranderen? En voor wie? Het lag voor de hand dat Makkum de beste papieren had. Maar voetbal wordt niet op papier gespeeld. In de laatste minuten van de officiële speeltijd was het Mulier dat tot diep in het strafschopgebied van Makkum doordrong. Bas omspeeld de keeper maar stond toen een paar meter van het doel tegen de achterlijn aan, hij bleef rustig en vanaf de bank en de zijkant zou een voorzet voor de hand liggen. Maar ook dit voldongen feit was niet hoe het zou lopen. Bas zag de keeper even een stapje op zij zetten omdat hij waarschijnlijk een voorzet verwachtte, en zo schoot Bergsma machtig mooi en totaal onverwacht de 2-1 voor SV Mulier in de korte hoek. Voetbal is zo mooi…. als je voorstaat. De eerste supporters uit Makkum dropen al af. En niet veel later volgde het laatste fluitsignaal.

Er waren ook nog een aantal spelers van TOP ’63 naar Witmarsum gekomen, ze hadden ons 5 kratten bier beloofd als wij van hun grote concurrent Makkum zouden winnen. Na dat laatste fluitsignaal snelden ze naar de Poiesz om hun belofte in te lossen. En niet veel later werden er in de kleedkamer van de Mulier mannen 5 kratten bier afgeleverd. Bedankt TOP’63 en succes met het kampioenschap, proost Makkum!

Nog 2 wedstrijden te gaan, volgende week Tollebeek uit, en op 13 mei thuis tegen Wolvega. Alles kan nog gebeuren.

30 april 2017 svmulier Mulier 1 No Comments