Mulier wint van koploper Frisia

Afgelopen zaterdag stond de thuiswedstrijd tegen de koploper LAC Frisia op het programma. Aan het begin van het jaar wist Mulier in de heenwedstrijd lang stand te houden, maar verloor uiteindelijk in de laatste minuten. Na de zwaar bevochten overwinning tegen SSS’68 was het een mooie uitdaging om tegen de ongeslagen titelfavoriet te stunten.
Selectie: Keimpe, Arjen, Chris, Thijs (Gurbe), Albert, Folmer, Sjerp Jan, Johan, Jan Geert, Marc, Siebe Jan, Jorn, Mart, Hidde en Sander.

Vanaf minuut 1 werd duidelijk dat LAC Frisia niet voor niets de huidige nummer 1 van de competitie is. Mulier probeerde in de beginfase grip op de wedstrijd te krijgen door fel druk te zetten op de helft van LAC Frisia. LAC Frisia had hier moeite mee, maar voetbalde wel gemakkelijker dan Mulier. In het eerste kwart van de wedstrijd wist de thuisploeg, LAC Frisia van de kansen te onthouden. Mulier kreeg na 20 minuten de eerste kans van de wedstrijd. Arjen, die ontketend speelde in de eerste helft, dribbelde langs de spelers van LAC Frisia en zag zijn schot uiteen spatten op de paal. Na een klein halfuur spelen wist LAC Frisia door te breken met een steekbal vanaf achteruit. De spits van LAC Frisia kwam 1 op 1, omspeelde de keeper en viel over de knie van Keimpe. De scheidsrechter wees resoluut naar de penaltystip. De speler van LAC Frisia schoot de penalty overtuigend langs de vingertoppen van Keimpe. Een harde tegenslag voor de hoofdmacht van Mulier. LAC Frisia leek tevreden met de 0-1 voorsprong en verdedigde de tussenstand tot de rust. Mulier kreeg wat meer grip op de wedstrijd en kreeg een paar speldenprikjes van kansen. De eerste helft leek te eindigen in een 0-1 voorsprong voor de bezoekers, totdat Thijs (ook wel Gurbe genoemd*) na een voorzet vanaf de zijkant de bal achter de keeper van LAC Frisia schoot. Een mooie opsteker net voor rust. In de rust werden de koppen bij elkaar gestoken en werd iedereen op scherp gezet door René en Thys. De wedstrijd werd ongewijzigd vervolgt. LAC Frisia had in de tweede helft van de wedstrijd het merendeel de bal in bezit, maar wist geen kansen te creëren. Mulier speelde fel en had ongeacht het lage percentage balbezit, grip op de wedstrijd. De koploper werd steeds hoger onder druk gezet en had steeds meer moeite met het felle spel van Mulier. Mulier brak een aantal keer door de verdediging van LAC Frisia, maar wist geen overtuigende kansen te creëren. Het felle spel van Mulier was duidelijk van impact op het spel van de Leeuwarders. De koplopers kwamen niet meer in hun spel en waren gefrustreerd over het spel van de thuisploeg en het optreden van de scheidsrechter. Dit leidde tot een overtreding op onze spyker: Johan, die het de gehele middag al zwaar te voortduren had. De bal lag op een mooie plek voor een poging op doel van LAC Frisia. Marc stond achter de bal en schoot de bal op sublieme wijze op het dak van het doel. De bal spatte uiteen en kwam terecht op het hoofd van Gurbe (Thijs). Gurbe miste niet en kopte overtuigend de bal in het doel van LAC Frisia, 2-1! Een welverdiend doelpunt na 80 minuten lang hard werken. De vreugde bij het publiek en de spelers was dan ook groot! De koploper uit de ‘grote stad’ drukte na de achterstand Mulier in de eigen 16 en ging haastig opzoek naar de gelijkmaker. Kansen leverde het echter niet op. De verdediging van Mulier en Keimpe wisten het gevaar van LAC Frisia alvorens het gevaarlijk kon worden af te slaan. De bezoekers claimden in de slotminuten nog een penalty, nadat de bal op de hand van Marc terecht kwam, maar de scheidsrechter was hier niet van overtuigd. En zo bleef de tussenstand 2-1 in het voordeel van Mulier. De scheidsrechter floot af en Mulier kon zich met recht de trotse winnaar noemen. De Frisianen dropen teleurgesteld af en baalden zichtbaar van hun eerste nederlaag.
Na de wedstrijd werd de overwinning natuurlijk gevierd in ons prachtige sportcomplex gelegen in het nog mooiere Witmarsum. *En was er ook nog een hard gelach om het wedstrijdverslag (Inmiddels verwijderd) van de tegenstander. In het wedstrijdverslag werd Thijs beschreven als “Gurbe”, waren ze niet onder de indruk van onze huisvesting en namen ons sportcomplex onder andere sfeerloos. De Leeuwarders zijn duidelijk niet thuis in de kelderklasse en zullen nog moeten wennen aan het felle spel van hun tegenstanders. Ongeacht de sneer naar Mulier en de scheidsrechter (die prima floot), wensen wij LAC Frisia veel succes in het verdere verloop van de competitie. Wellicht tot ziens!
Sander Spijksma