Mulier weet derby tegen Arum overtuigend te winnen!

Naar aanleiding van het wedstrijdverslag van vorige week kreeg uw verslaggever wat kritische opmerkingen te verduren, het zou niet erg objectief en te kritisch zijn geweest. De Noord Koreaanse onderdrukking had toegeslagen. Er werden nog net geen Trumpiaanse tweets aan gewijd. Nu moet ik ook toegeven dat de tweede helft, vanuit de kantine, met wat bier op, lastig te volgen was. Maar ja het was zó koud langs het veld… Daarom zal ik deze zaterdag tegen Arum het verhaal eens goed belichten. Koud zal het wel niet meer worden, want Witmarsumers worden natuurlijk altijd warm ontvangen op sportpark de Bining.

Selectie: Melis Bergsma, Arjen van Popta, Gabian van Popta, Folkert van der Wei, Mark Hofstra, Johan van Abbema, Jesse van der Molen, Marc Burger, Ivo Haitsma, Arjen Visser, Bas Bergsma, Mart van der Molen, Sjerp Jan Heeres, Anton Buwalda.

Het veld lag er eens goed bij in Arum. Daar hadden ze de afgelopen maanden klaarblijkelijk hun best op gedaan. Uw verslaggever kon mooi net als de bijna gehele selectie van Mulier op ’t Fietske’ de tocht naar Arum maken. Aangekomen op het sportveld werd er al snel een programmaboekje aangeboden, ach ja dat neem je dan maar aan om de vereniging wat te sponsoren. In het voorwoord werd onze club beschreven als VKV. Als in Vier Kilometer Verderop. En bleek SV Mulier omgedoopt te zijn tot SC Mulier. Ja de boekjesmaker had wel zijn best gedaan. En toen kon er afgetrapt worden.

Arum mocht het spektakel aftrappen. Ze speelden snel de ballen van achteruit naar voren, soms slim over de verdediging heen. Echt vaak konden ze niet door de verdediging heenkomen want net als de afgelopen weken stond het achterin bij Mulier goed. Op het middenveld konden de Witmarsumers ook net wat meer en werd snel de kanten opgezocht. Johan kon aan de rechterkant veelvuldig opkomen en op en rond de zestien van Arum werd er gevaar gesticht. Zo ook in de 12e minuut. Een corner vanaf de rechterkant kwam bij de eerste paal waar die ondanks alle verdedigers, aanvallers, inclusief de keeper doorschoot en op een paar meter van de goal kon worden binnen getikt door Ivo. Een hartstikke mooie start en zo konden we eens vanuit een voorsprong voetballen.

Tien minuten later kreeg keeper Rinia van Arum een terugspeelbal die hij niet goed inschatte. De bal stuitte op en hij was uit de zestien. In een impuls hield hij de bal met de hand tegen, wat in dit geval betekende dat hij er (overigens net als vorig jaar in deze wedstrijd) met rood van het veld moest. De indirecte vrij trap werd niet goed benut door Mulier. Ongeveer 90 seconden dachten alle Witmarsumers op en buiten het veld dat de wedstrijd wel ‘in the pocket’ was. Maar toen maakte aanvoerder Jesse van der Molen een harde overtreding op het middenveld. Hij had al een gele kaart en toen kon de scheidsrechter niets anders dan zijn tweede, en dus rode kaart te geven. Al na 25 minuten was het dus 10 tegen 10.

In de tweede helft kon Mulier makkelijker de teamgenoten vinden dan de thuisploeg. Het balletje werd voorin wat vaker vastgehouden en de ruimtes werden goed benut. Een aantal keer kwam Mulier nog scherp voor de goal met ook een paar schoten die net over of naast de goal belandden. Na 70 minuten kon er weer eens gejuicht worden. Ivo speelde Bas in de diepte richting de goal en de keeper kwam uit. Arjen Visser was inmiddels snel meegelopen waardoor Bas alleen even de bal breed hoefde te spelen en Arjen simpel kon binnen tikken. 0-2!!

Nu moest Arum wel opportunistischer aanval spelen. De spitsen werden de hoeken ingestuurd maar de backs van Mulier hadden ze in de bûse. Arum kwam wel nog een aantal keer gevaarlijk voor de goal. De voorzetten en corners waren goed, ware het niet dat steeds net niet de bal op het hoofd van

een Arumer terecht kwam. De 1-2 was nog wel heel dichtbij. De spits kreeg een dot van een kans op een paar meter van de goal maar Melis stond als een huis en hield de bal knap tegen, de rebound kon niet op goal geschoten worden maar even was het paniek. Verdedigers konden de bal niet wegkrijgen, en de laatste doelpoging werd weer gekeerd door Melis. Dit keer moest echter zijn eigen doelpaal redding brengen. Even leek het erop dat hij niet verder kon, maar na een kleine behandeling kon hij weer door. Mulier kreeg nog een kans om de wedstrijd definitief in het slot te gooien. Johan ontfutselde de bal op het middenveld en kon vrij op de goal en de keeper aflopen. Hij besloot de keeper te omspelen maar de inzet ging er niet in. Zo bleef het 0-2 en kon Mulier weer eens 3 punten bijschrijven.

In de kantine konden de meegekomen Witmarsumers nog lang nagenieten. De spelers van het 1e maakten op de terugweg nog even een tussenstop bij snackbar It Skil. Een grote beker omgedoopt tot de Derby Cup werd meegenomen uit de kantine van Arum. Toevallig stond de sponsor van diezelfde beker voor de snackbar, hij en zn vrouw konden de ludieke actie niet zo waarderen. Ach ja die beker was toch veel te groot. Dan had ie in de kofferbak gemoeten maar die zat al vol, daar zaten de drie punten namelijk in.

Volgende week speelt Mulier thuis tegen Beetgum, aanvang 14:30. Dan gaan we deze wedstrijd een goed vervolg geven. Tot dan!

6 november 2017 svmulier Mulier 1 No Comments