Mulier 1 verliest de derby van Arum 1 met minimaal verschil

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Na decennia wachten was er afgelopen zaterdag eindelijk weer eens een competitiewedstrijd tussen SV Mulier en VV Arum. Trainer Marco Vlap had duidelijk aangestipt tijdens de voorbereiding dat dit misschien wel de belangrijkste thuiswedstrijd van het seizoen was. De spelers zullen gezonde spanning gehad hebben.

Selectie:
Kelvin van der Heide, Thijs Witteveen, Arjen van Popta, Jesse van der Molen, Gabian van Popta, Bas Bergsma, Max Alen, Folkert van der Wei, Ivo Haitsma, Mart van der Molen, Gert-Jan Meekma, Hidde Hiemstra, Heine Bouma, Lars Vallinga.

Het publiek was in grote getale naar sportpark It Fliet afgereisd. Het was lang geleden dat er zoveel mensen onze ploeg kwamen aanmoedigen. Ook vanuit Arum was een schare fans meegekomen wat zorgde voor een mooie sfeer tijdens de wedstrijd. Mulier mocht na de tos de aftrap verrichten. Meteen werd met een lange bal Ivo Haitsma gezocht die de bal via het hoofd opzij lag naar Gert-Jan Meekma die opportunistisch als hij is meteen van een meter of 25 op doel schoot. De keeper kon simpel redding brengen, maar de intenties van Mulier waren direct duidelijk. Helaas kwam het spel enkele minuten later lang stil te liggen doordat een Arum speler veel te laat tegen een bal wilde trappen maar Gabian van Popta vol raakte in de zijkant van zijn buik. Zo begon dus ook de uitploeg scherp aan het duel. In de 6e minuut was zelfs de eerste gele kaart al een feit doordat Thijs Witteveen volgens de scheidsrechter te hard inkwam met een sliding.

De tactiek van Arum was vooral de lange bal in de hoeken leggen waar dan ook een aantal behendige technische voetballers stonden. Toch kwam Arum niet direct tot veel doelpogingen. In de 33e minuut gaf Ivo vanaf de rechterkant een te lage voorzet waardoor die niet goed terecht kwam. En even later gaf Gert-Jan een prima voorzet vanaf links die scherp naar binnen draaide. Ivo kon er met het hoofd niet bij en daarachter kwam Max Alen net te kort om de bal bij de tweede paal binnen te tikken. Zo gingen beide teams met een 0-0 ruststand naar de kleedkamers en ging het publiek massaal aan de koffie.

De tweede helft begon niet veel anders dan de eerste hoewel Mulier probeerde iets meer naar voren te voetballen. De scheidsrechter begon zich inmiddels steeds meer te ontpoppen als spelbepaler. Duels mochten niet meer uitgevochten worden (figuurlijk dan) en in elke schouderduw werd een overtreding gezien. Dat is natuurlijk niet iets waar een derby baat bij heeft. Zo was niets meer te voorspellen en kon de 1-0 ook zomaar vallen. In de 59e minuut gaf Ivo Haitsma een goede voorzet op Gert-Jan Meekma die de bal nipt over kopte. Snel daarna gaf buitenspeler Mart van der Molen een lage voorzet vanaf de zijkant maar liepen Ivo en Bas Bergsma beiden naar de eerste paal en in elkaars vaarwater. Waar iedereen, als er al een goal zou vallen, het zou verwachtten dan was het wel in het voordeel van Mulier. Maar die schoten de bal niet op en in het doel van Arum. De al oude voetbalwet luidt dan: als je hem zelf niet maakt valt die aan de andere kant. En zo geschiedde. VV Arum gaf lange bal nummer 692 in minuut 64 en Mulier verdediger Jesse van der Molen tastte mis bij het luchtduel waardoor de rappe spits door kon lopen en breed kon leggen naar zijn collega die in de vijfmeter binnen tikte. Daarna probeerde Mulier met alle macht nog de aanval te zoeken maar echt goed uitgespeelde kansen waren schaars, zeg maar geen. De scheidsrechter blies nog steeds geregeld op zijn fluit en ook dat kwam op veel irritatie te staan van de spelers en het thuispubliek. Gert-Jan kreeg hierdoor al een gele kaart. Marco Vlap wilde nieuw elan in de ploeg en wisselde Bas en Ivo voor Lars Vallinga en Heine Bouma. Even later ging ook Mart van der Molen naar de kant, hij werd vervangen door Hidde Hiemstra. Na de scheids al tegen te hebben deden de spelers van er ook nog een schepje boven op. Na de 0-1 hanteerden ze een Italiaanse tactiek, die onder andere inhield om lang op de grond te liggen om tijd te rekken. Dat was toch niet zo verstandig met die rubberkorrels op dat kunstgras als je het nieuws van afgelopen week hebt gevolgd. De frustraties bereikten een hoogtepunt toen Gert-Jan Meekma zijn tweede gele kaart kreeg. Hij zou geduwd hebben, maar in werkelijkheid was het een Arum verdediger die zijn eigen keeper in de rug sprong. Zo werd Mulier zwaar benadeeld en had de scheidsrechter een hoofdrol. Zonder aanvalsleider was de gelijkmaker in de laatste vijf minuten een utopie.

Na de tijd bleef het ondanks de nederlaag nog lang gezellig in de kantine met muziek en een draaiend rad. Ook hier grepen de Arumers de hoofdprijzen. Volgende week weer een kans uit tegen Top’63.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”7922,7923,7924,7925,7926,7927,7928,7929,7930,7931,7932,7933,7934,7935,7936,7937,7938,7939,7940,7941,7942,7943,7944,7945,7946,7947,7948,7949,7950,7951,7952,7953,7954,7955,7956,7957,7958,7959,7960,7961″][/vc_column][/vc_row]

10 oktober 2016 svmulier Mulier 1 No Comments