Mulier 1 begint de competitie met nederlaag

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Zaterdag 3 september moest het eerste meteen de verste uitwedstrijd van het seizoen spelen in Sint Jansklooster tegen VHK. Het is het begin van de competitie na een voorbereiding waar een aantal wedstrijden nipt werd verloren en het geluk soms nog ontbrak. De laatste bekerwedstrijd werd nog met 1-5 verloren van SWZ maar zaterdag was er een kans op een frisse start in een nieuwe competitie!

Selectie: Kelvin van der Heide, Bas Bergsma, Arjen van Popta, Johan van Abbema, Ivo Haitsma, Marc Burger, Folkert van der Wei, Lars Vallinga, Max Alen, Sybren Reitsma, Gert-Jan Meekma, Thijs Witteveen, Mart van der Molen en Jesse van der Molen.

Het zonnetje scheen in de polder en uit de speakers van de kantine galmde het We Are Gonna Win van Bryan Adams over het veld tijdens de opkomst, zou dat hoop voor Mulier zijn?

In de beginfase was er in ieder geval voor geen van beide ploegen een groot overwicht. Het veld was wel direct erg lang waardoor de spelers veel moesten lopen en de ruimtes groot waren. Tel daarbij op dat beide ploegen snel naar voren wilden spelen en het warme weer en de uitputtingsslag was een feit. Mulier bouwde van achter uit vooral via de linker kant op. Max Alen werd veelvuldig gezocht en vandaar probeerde hij de spitsen te bedienen. Dat lukte de ene keer beter dan de andere keer. Een aantal keer legde hij de bal prima over de verdediging en onder andere Gert Jan Meekma kreeg daar een mooie kans uit maar die kon de bal vanuit een hoek niet langs de keeper krijgen. Ook Bas Bergsma kreeg zo een kans maar die werd niet benut. Mulier was op sommige vlakken nog wel eens slordig in de passing, wat misschien wel te maken had met het feit dat de Witmarsumers niet meer gewend zijn om op een echte grasmat te spelen.

De grensrechter van VHK had vandaag een slecht humeur want hij had veelvuldig zijn vlag in de lucht waar het zeker niet altijd buitenspel was. VHK probeerde vooral via snelle lange passes de voorhoede te zoeken waar dan ook een aantal rappe buitenspelers stonden. Gelukkig was Thijs Witteveen met een aantal slidings belangrijk en Arjen van Popta met zijn snelheid bij de les. Mulier was nog het team met de meeste aanvalsdrift maar de echt grote kansen bleven uit. De thuisploeg had via de zijkant nog al eens een voorzet kunnen geven, en bij een stond de sterke spits klaar om in te koppen. Dat deed hij met volle overtuiging op de onderkant van de lat en daarna stuiterde hij rond de doellijn weer in het veld. De bal zat er niet in, zo oordeelde ook de scheidsrechter. Daarentegen was het verrassend te noemen dat VHK de voorsprong in de wedstrijd pakte. Waar de bal eerder tegen de lat werd gekopt door de spits, kreeg deze nu weer een voorzet van de zijkant en wist hij deze wel in de kruising te koppen. Na de goal bleven grote kansen uit.

In de tweede helft bleef Johan van Abbema met kuitproblemen aan de kant en wisselde Marco Vlap ook nog linksbuiten Sybren Reitsma. Gaandeweg de tweede helft zakte VHK wat terug maar hadden ze met hun balvaste spits nog wel wat gevaarlijke momenten. Mulier had het meeste balbezit en kwam toch wat vaker in en rond om het zestienmetergebied van de thuisploeg terecht. De uitstekend ingevallen Marc Burger kwam vaak op rechts vrij en benutte de vrije ruimte door goede voorzetten te geven in de zestien. Een voorzet kwam terecht op het hoofd van Mart van der Molen die zwevend in de lucht de bal richting de kruising kopte, helaas spatte de bal uiteen op de bovenkant van de paal. Het zat dan ook niet mee. In de 70e minuut kwam Lars Vallinga in het veld voor Ivo Haitsma. De laatste wissel voor Marco Vlap was dus ingezet. Met een paar positiewisselingen ging het slotoffensief van Mulier beginnen. Gert Jan Meekma kreeg veel hoge ballen die hij dan ook perfect doorkopte. De andere spelers reageerden alert op deze ballen maar de grensrechter van VHK zat nog al eens dwars, waar ook een aantal keer een hand van de thuisploeg aan de bal zat maar de scheidsrechter niet reageerde. Tien minuten voor tijd was Lars Vallinga dichtbij de gelijkmaker na het goede door koppen van Gert-Jan Meekma, maar Lars schoot de bal recht op het lichaam van de uitkomende keeper. Mulier zette VHK vast op de eigen helft maar van combinatievoetbal was geen sprake meer. De jongens waren er op gebrand om na de lange end rijden sowieso een punt mee te nemen uit de polder en knokten voor alles. De lange ballen kwamen vooral van de centrale verdedigers van achteruit. Helaas zat het ook hier niet mee, want of de verdedigers van de thuisploeg waren alert of de bal viel net even niet goed. Een aantal kleine kansjes van onder andere Max Alen, Bas Bergsma en Gert Jan Meekma was niet genoeg om nog de 1-1 op het scorebord te krijgen. Zo verliet Mulier 1 teleurgesteld het veld in de eerste competitiewedstrijd in de 4e klasse.

Volgende week komt een andere polderclub naar Sportpark It Fliet. Nagele is dan de tegenstander, tot dan.

4 september 2016 svmulier Mulier 1 No Comments