In Memoriam: Johannes van IJs

Afgelopen zaterdag ontvingen we het trieste bericht dat Johannes van IJs op 84-jarige leeftijd is overleden.

Johannes van IJs was de allereerste hoofdtrainer van SV Mulier. Vanaf de oprichtng van de vereniging in 1967 t/m 1971 stond hij vier seizoenen aan het roer bij Mulier 1. Als trainer wist hij wat hij wilde. Tegelijkertijd was het een echter verbinder die zijn spelers goed wist te motiveren. Hij was eerlijk en recht door zee: wat hij zei meende hij ook en dit liet aan duidelijkheid niks te wensen over.

Vooral in zijn woonplaats Arum heeft hij veel betekend voor het verenigingsleven. Hij was voorzitter van zowel de voetbal- als de kaatsvereniging en maar liefst 18 seizoenen de hoofdtrainer van vv Arum. Ook was hij betrokken bij het jeugdvoetbal en zelf kon hij ook een aardig potje ballen. Hij was erelid van vv Arum en kreeg in 1996 van de KNVB de zilveren waarderingsspeld voor zijn verdiensten voor vv Arum. In 1996 sloot hij zijn trainingscarrière af. Bij vv Arum natuurlijk.

Verder was hij een fervent jager en jarenlang voorzitter van Wildbeheereenheid De Marne, een lokaal samenwerkingsverband van jagers gericht op duurzaam beheer van de wildstand in de regio.

Als lid van de Club van 50 van SV Mulier was hij de laatste jaren vaak aanwezig bij de jaarlijkse clubavonden voor sponsoren en leden van de Club van 50. Hierbij nam hij vaak, in de zijn kenmerkende stijl, nog even het woord om de spreker en de organisatoren van de avond te bedanken voor hun inzet en bijdrage. Woorden die altijd recht uit het hart kwamen.

We kenden Johannes als iemand die gepassioneerd, betrokken en altijd positief was. Hij kon zijn gedachten heel helder verwoorden en had hierbij altijd oog voor het menselijke aspect. Dat maakte hem geliefd als trainer maar ook als clubman.

We gaan hem missen en we wensen de familie veel sterkte toe met het verwerken van dit grote verlies.

Het bestuur van SV Mulier