Hoe te handelen bij een (mogelijke) coronabesmetting?

We merken dat er de nodige onduidelijkheid is bij leden over de te volgen procedure als:
A) Je klachten hebt die passen bij het coronavirus
B) Er sprake is van een bevestigde coronabesmetting

Hierom heeft het bestuur van Mulier gemeend aanvullende richtlijnen op te moeten stellen over wat te doen bij één van bovenstaande situaties. Deze richtlijnen zijn volledig in overeenstemming met het beleid zoals dat momenteel gehanteerd wordt door de rijksoverheid en het RIVM.

A) Heb je klachten, laat je dan testen en blijf thuis. Ook huisgenoten blijven dan thuis, maar teamgenoten kunnen gewoon op trainen komen en de wedstrijden kunnen gewoon doorgaan. Als je je laat testen, laat dit altijd weten aan je leider en de corona-coördinator van Mulier, Geert Sprik, 06-46587339. We verzoeken iedereen dringend om zich aan deze procedure te houden.

Als je besmet bent met het coronavirus, kan het 2 tot 10 dagen duren voordat je klachten krijgt zoals hoesten of benauwdheid. Je kunt het coronavirus dus ook zonder klachten die passen bij COVID-19 verspreiden. Om dit te voorkomen blijf je in sommige situaties thuis en ontvang je geen bezoek.

In de volgende situaties ga je in thuisquarantaine door corona:

B) Ben je positief bevonden, ga dan absoluut niet naar de club en meld dit meteen bij je leider en de corona-coördinator van Mulier. De GGD vertelt je wat je moet doen en zal op basis van bron- en contactonderzoek de gevolgen voor de rest van het team bepalen. Als spelers tijdens een wedstrijd niet meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een andere persoon verblijven, wat in de regel zo is, dan zal de GGD teamgenoten zien als “overige niet-nauwe contacten”. Deze spelers mogen blijven deelnemen aan wedstrijden maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt. Daarbij geldt: “safety first”, neem je verantwoordelijkheid! Het betreffende team kan in overleg met het bestuur van Mulier besluiten of er na een bevestigde besmetting wel of niet getraind en gespeeld gaat worden.

Komt een team na het bron- en contactonderzoek in de problemen omdat meerdere spelers in quarantaine moeten waardoor er geen volwaardig team opgesteld kan worden, dan neemt het bestuur van Mulier contact op met de KNVB zodat de gevolgen voor de competitie kunnen worden besproken.

17 september 2020 svmulier Bestuur No Comments