De eerste drie punten zijn binnen voor Mulier, en hoe!

Afgelopen zaterdag stond Creil tegenover het 1e van Mulier op Sportpark It Fliet. Wie voor aanvang het programmaboekje had gekocht en het voorwoord had gelezen zag dat de vergelijking met PEC Zwolle werd getrokken. Dat staat roemloos onderaan in de Eredivisie en Mulier wil toch echt van die plaats af in de 4e klasse. En na de vorige thuiswedstrijd kansloos met 2-6 te hebben verloren was het mooi om te zien dat het thuispubliek weer langs de zijlijn stond. En ze kregen datgene waarvoor ze waren gekomen….

Selectie: Bas Bergsma, Max Alen, Jesse van der Molen, Gert-Jan Meekma, Thijs Witteveen, Kelvin van der Heide, Folkert van der Wei, Ivo Haitsma, Mart van der Molen, Arjen van Popta, Hidde Hiemstra, Johan van Abbema, Marc Burger, Gabian van Popta

De wedstrijd werd afgetrapt door Mulier. In de eerste minuut was er meteen al een kans te noteren. Een lange bal van achteruit kwam bij via via bij Gert-Jan Meekma, maar deze miste de kans. Het was meteen duidelijk dat Mulier vandaag vol voor de drie punten zou gaan. De aanvalsdrift van Mulier resulteerde in de 2e minuut dan ook al in het openingsdoelpunt. Ivo Haitsma speelde de bal tussen de verdedigers door en Gert-Jan Meekma kon vrij in de zestienmeter de bal in de goede hoek leggen. Een paar minuten werd de score verdubbeld. Er werd op de rand van de zestien een overtreding gemaakt waaruit Gert-Jan achter de bal ging staan. Hij schoot de bal laag over de grond langs de muur in de linker hoek. Niet veel later liet ook Creil van zich horen. De spits kreeg de bal in de zestien aangespeeld, draaide bij de verdediger weg en schoot de bal in het dak van het doel. Dit gebeurde allemaal in de eerste tien minuten. Na de tegentreffer bleef de wedstrijd onder de controle van Mulier. Mulier wilde veel meer aanvallen dan Creil, dat probeerde via lange ballen de spitsen te bedienen. Even was er een periode zonder doelpunten na die spectaculaire beginfase, maar in de 23e minuut ging Mulier echter vrolijk verder met scoren. Gert-Jan Meekma maakte zijn zuivere hattrick (met een rake kopbal uit een hoekschop) compleet. Mulier bleef de betere ploeg en kreeg ook kansen om de score verder uit te breiden. Ivo Haitsma kreeg een enorme kans, na goed druk zetten van de aanvallers, maar hij schoot de teruggelegde bal van Bas Bergsma voor een leeg doel naast. Toch maakte de uitploeg vlak voor rust de aansluitingstreffer. Een van de spitsen kwam door en de bal ging onder de keeper door in het doel.

De rust gebruikte trainer Marco Vlap om de jongens op de scherp te zetten, want het kon niet zo zijn dat net als vorige week de punten alsnog uit handen werd gegeven. De mannen gingen dan ook met dezelfde strijdlust als in de eerste helft het veld op. Bijna was het al snel 4-2, maar Gert-Jan Meekma kwam een op een met de keeper niet tot een doelpunt. Twee minuten later schoot Gert-Jan wel raak, na goed wegdraaien bij de verdediger van Creil. In de 53e minuut kreeg Ivo Haitsma een pass richting achterlijn waarna hij voor de goal Gert-Jan Meekma zag, en ja die kon je vandaag wel een scoringskans toevertrouwen. Hij zette de bal voor en Gert-Jan raakte de bal net na de stuit heerlijk waarna de bal net onder de lat tegen het net suisde. Inmiddels was de voorraad aan juichdansjes van Meekma bijna op en gooide hij er maar een oerkreet uit. De fase erna probeerde Creil wat meer de aanval te zoeken en Mulier zakte iets meer in. Maar Creil kwam er niet goed doorheen afgezien van wat schoten vanaf de zijkant. De defensie van Mulier stond goed en speelde met vertrouwen. Mulier was ook nog steeds aan het aanvallen en via opnieuw een corner werd de score verder uitgebreid. Ivo Haitsma stond precies op de goede plek en kopte de bal bekeken door de benen van de verdediger. Even daarvoor had Hidde Hiemstra ook nog via een prachtige kopbal gescoord uit een corner, maar de scheidsrechter keurde die bal helaas af omdat de bal al over de achterlijn was geweest. Intussen moest Creil met 10 man verder omdat de scheidsrechter het vele gezeur van de uitploeg zat was en een speler met zijn tweede gele kaart de douches mocht opzoeken. De 7-2 viel ook nog, door wie anders dan Gert-Jan Meekma. En het slotstuk van de middag kwam ook nog op naam van Gert-Jan Meekma die de uitstekende lage voorzet van Max Alen simpel in het doel kon tikken. Nu wist hij echt niet meer hoe hij het doelpunt moest vieren en ging hij maar gewoon op de grond liggen. Ooit maakte Afonso Alves voor Heerenveen 7 doelpunten in een wedstrijd tegen Heracles (9-0) en in dat rijtje staat nu ook de spits van Mulier. In die wedstrijd in 2007 had trainer Gertjan Verbeek alle drie de wissels al gebruikt, maar gaf hij Alves toch nog een publiekswissel om met tien man te eindigen. Marco Vlap had ook alle wissels al gebruikt maar besloot toch maar om met 11 elf man op het veld te blijven. Gert-Jan kreeg als presentje nog wel een mooie pupil-van-de-week-bal als aandenken.

Zo heeft het Mulier de eerste punten in de competitie te pakken. Volgende week is de nummer laatst Lions’66 de tegenstander en zal Mulier met dezelfde strijdlust op het veld moeten verschijnen.

25 september 2016 svmulier Mulier 1 No Comments