Licht aan het eind van de tunnel voor het amateurvoetbal?

Dinsdagavond 6 mei heeft het kabinet diverse versoepelingen van de coronamaatregelen aangekondigd. Voor het amateurvoetbal betekent dit het volgende:

1. Vanaf maandag 11 mei mag iedereen van 18 jaar en ouder weer buiten sporten, mits dit georganiseerd gebeurt en er 1,5 meter afstand wordt gehouden. Er zijn geen restricties aan de groepsgroote, als de afstand van 1,5 meter maar in acht wordt genomen. Voor jeugd t/m 18 jaar was dit al toegestaan en kinderen tot en met 12 jaar mogen zelfs buiten sporten zonder rekening te houden met de 1,5 meter afstand.
2. Wedstrijden zijn vanaf 11 mei nog steeds niet toegestaan en ook kantines, kleedkamers en douches zijn nog gesloten.
3. Als de verspreiding van het coronavirus opnder controle blijft, mogen er op 1 september weer wedstrijden gespeeld worden. Maar dit zal wel zonder publiek moeten. Ook zullen kantines vanaf 1 september weer open mogen.

Wat dit betekent voor het amateurvoetbal en de trainingen en activiteiten bij Mulier in het bijzonder, is op dit moment nog onduidelijk. Wanneer kan er door iedereen weer zonder beperkingen getraind worden? Wanneer kunnen de voetbalcompetities weer beginnen? Wanneer is er weer publiek welkom langs de kant van het veld? Gaat er ook een bekertoernooi gespeeld worden?

Op al deze vragen heeft niemand momenteel nog een antwoord. De KNVB is bezig de maatregelen nader te bestuderen en zal na overleg met het NOC*NSF en het ministerie de verenigingen informeren zodra er meer duidelijkheid is. Het bestuur van Mulier wacht de ontwikkelingen af en zal naar aanleiding hiervan kijken hoe er invulling gegeven gaat worden aan de versoepelingen. Zodra we hier meer duidelijkheid over hebben, zullen we dit communiceren naar onze leden en belanghebbenden via onze website en de sociale media.

Het bestuur van SV Mulier